Преглед на печата или как се прави вечен календар

11/04/2012 at 16:15:52 pm (Общи)

21 век – ерата на масовата комуникация – всичко се предава мигновено, всякакви сателити ни сателитят, коли ни снимат, а като кажа на баба, че ще ѝ видя рецептата за лекарството с телефона – тя ме гледа сащисано…
И за какво е целият този напредък в страната ни (която освен всичко използва по-бърз интернет от 90% от Европа)? Отговора си дадох последните няколко седмици, в които разглеждам МАС-ОН-медиите (масови онлайн медии) и се убеждавам в правилото за „вестникарското колело на късмета“:
Новина за убийство/палеж/обир/ – естествено без след това проследяването и без отговори на конкретни въпроси, а рядко и с автор;
Новина за спекула в болница/министерство/транспорт/кварталната кръчма – отново без някакво продължително развитие и разрешение на ситуацията.
Новина за недостиг на пари, независимо дали са за училища/болници/пенсии/БАН/лекарства/домове – обикновено са тематични според сезона и отново липсва някаква особена дейност или намиране на отговорност.
Новина за спортен успех, който е представен като нещо, което се забравя веднага, на фона на това какъв нов маникюр си е направила четвъртата бълдъза на успелия спортист….
Новина за някое техническо достижение, но по-скоро клюка от големите фирми.

И се започва с безкрайните миски, плеймейтки, шматки и всякакви други патки, които заемат 75% от новините!!! Кой с коя спал, кой с коя ял, кой с коя какво полял и къде почивка прекарàл. Ай сиктир!

Става дума за постоянно облъчване с безконтролна простотия в няколко от най-големите mail портали (dir, abv, mail), които уж имат претенции, а всъщност си струва 1/1000 от днешното съдържание, зад което стоят не знам колко човекочаса, киловат/часа и фотоапаратни ASA…
Пък после: култура нямало, реакции нямало, мнение нямало, позиции нямало – откъде да ги има, като никой не ги търси и не го е еня, след като новинарското блато ще си се разлага така вечно?!

Advertisements

6 Коментари

  1. asktisho said,

    Отговорът на въпроса ти е изписан в заглавието на самия твой блог 🙂 Или поне в началото му. Йероглифите от 2-ра част: „не се чете“ 🙂

  2. HellMan said,

    Хехехе 🙂 Viva internacional и auto encoding… Благодаря за сигнала.

  3. asktisho said,

    Ма то има и още един:

    http://asktisho.wordpress.com/2012/04/12/hell_it_is/

    🙂

  4. Eneya said,

    Еее, аре де, Flat Earth News се търкаля вкъщи вече втора година.
    Причините за това са следните: времето, през което даден текст може да се напише, провери, развие, е изключително кратък. Реалните журналисти просто нямат времето, отпуснато от редакторите им, отпуснато от медиите, да си свършат работа. Защото за да се напише една статия добре трябва доста време. Да се проверят данните, да се потърсят доказателства, да се потърсят алтернативни мнения (тук не включвам запознаване със самата тема), 1ва чернова, 2ра чернова… за това трябват часове, вероятно излизане на улицата, комуникиране с хора, интервюта, сваляне на информацията, проверка за грешки и пр. Времеемко и трудно. Това са причините, заради които не вскеи може да е журналист

    От друга страна са ПиАр агенциите. Тхяна работа е да представят кратки, готови текстове, които после се разпращат на различни медии. Съответно, когато един човек няма време за нищо, да си провери източниците, да си напише историята, има време просто да грабне и преработи продуктът, който получава наготово и да го пусне. И воала…

    В случая нещата са сложни. Журналистите не носят лично вина, защото нямат времето да си вършат качествено работата, дори и да не вирееха в среда, в която качествената журналистика не е особено разпространена и няма особено дълбоки традиции. ПиАрите си вършат работата, но работата им трови активно (ако всички пиар агенции се изпарят от лицето на планетата, аз няма да жаля) медиите.
    За капак, много оф информационните агенции просто събират и публикуват информация, която имат, без мнения, без коментари, просто фактите, с които разполагат. За съжаление, това не означава, че тези факти са верни, това е работа на журналистите… които нямат времето, за да го напртавят, понеже нонстоп трябва да бълват нова и нова информация, максимално бързо…

    И така…

    • HellMan said,

      А-ха, горките несретни журналисти, които, за да вържат заветния краешник, са принудени да пробутват какво ли не, само и само да насмогнат на гладната за сензации аудитория?!
      Хайде моля те – истински кадърните хора свършват работата, а не обясняват колко време им е отнела. Като ще са нужни връзки – създават се връзки; черновите и коректурата се намаляват откъм време с практиката; интервютата с хората може да го върши още някой, който разбира какво прави и работният ти процес се намалява значително.
      Според мен проблемът е, че няма качествена подготовка, която да научи хората да мислят и да имат правилна нагласа към ситуацията. Няма и институция, която да следи за качествено представяне на материалите. Няма съревнование и истински елит, който да е международно известен, търсен и съревноваващ се. И в крайна сметка няма награди. Няма стимулация и създаване на интерес.

      • Eneya said,

        Не казвам, че и това го няма. Просто се опитвам да ти посоча, че нещата не са толкова едностранни или случайни, напротив, съвсем умишлени са си. И да, обясни ми как можеш да кажеш на някой друг да ти провержда интевютата и как да заформиш връзки, като дневно трябва да си написал пет, шест статии?

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: